Mijlpaal
Samen eten we Provincie Utrecht mooier: 25.000 Broodjes Utrecht verkocht
Iris Meijlink
In de Provincie Utrecht wordt hard gewerkt aan een mooiere, duurzamere toekomst. Een mooi voorbeeld hiervan is Broodje Utrecht. – gelanceerd door MVO Nederland, Provincie Utrecht, Eric van Veluwen en Lokalist in maart 2024 – dat volledig bestaat uit lokale producten van natuurlijke landbouw. En nu amper 6 maanden na de lancering zijn er reeds 25.000 broodjes verkocht.
Begin 2023 is het convenant 'samen eten we Provincie Utrecht mooier' ondertekent uit de behoefte om lokaal geproduceerde voeding te promoten en de community te versterken. Door samen te werken met MVO Nederland, Provincie Utrecht en andere partners, zoals Eric van Veluwen, wordt de focus gelegd op duurzame voedselproductie en -consumptie.
Een van de meest indrukwekkende resultaten van deze samenwerking is het aantal van 25.000 verkochte broodjes. Deze broodjes zijn gemaakt van lokale ingrediënten, wat niet alleen de versheid en smaak bevordert, maar ook de ecologische voetafdruk van de voedselproductie verkleint. Elk verkocht broodje draagt bij aan een groter doel: het ondersteunen van lokale boeren en producenten, en het stimuleren van de circulaire economie in de Provincie.
Voor de inkopende partijen zijn de ingrediënten van een specifiek broodje in een bundel verkrijgbaar zodat er letterlijk een hapklaar product ontstaat, niet verkrijgbaar via de groothandels. Tevens is het mogelijk om met het Point of Sale materiaal binnen het bedrijf kenbaar te maken dat consumptie van duurzame producten van voedselmakers uit de Provincie wordt ondersteund.
Pas het begin
Broodje Utrecht staat pas in de kinderschoenen. Er zijn reeds zeven varianten van Broodje Utrecht aangeboden, wat de inkopende partij stimuleert te blijven kiezen. Dat het van lokale en biodiversiteitsvriendelijke boeren komt, spreekt ook een grote groep aan. Zo draag je eenvoudig bij aan een duurzamere wereld", zegt Patricia Temme, programmamanager duurzaam ondernemen bij NS.
Door het succes van Broodje Utrecht krijgt het concept steeds meer navolging. Het bedrijvennetwerk voor duurzame ondernemers werkt al aan een broodje Nijmegen (Nimma), Amsterdam en Rotterdam.
De ambitie is om dit soort producten voor nog meer steden en provincies te ontwikkelen om zo de biodiversiteit te versterken via natuurlijke landbouw.
Lees meer over Broodje Utrecht en bestel voor in jouw bedrijfskantine via deze link.